1 sep - W.I-möte m.m.

Torsdag - första dagen kan man väl säga..

Jag fick sovmorgon, gick upp ca halv 9 och tog en dusch - som tur var hade Nolans gett mig tvål och body soap, så jag ändå kunde tvätta håret - och jag hade även en påse hårinpackning, så det fick bli istället för balsam, men det funkade till och med bättre!
Tony skulle hämta mig runt 10, men kom 10.45, så under tiden, så gick jag runt Nolans' hus och tittade lite.. Vi åkte till Dorking och först gick jag och Tony in på banken för att ta ut lite matpengar till mig och handlade mat, fixade simkort till mobilen + mobilt bredmand! (Y) Vid 12 åkte vi till ett café vid en känd vingård. Där drack vi kaffe och jag fick en brun pärm med papper som innehöll bland annat info om en konsert (om jag ville gå på det) och även en plan för en grupp som jag skall ha.. Tror de menarungdomsgruppen.
Var hemma vid 1.30pm igen och åt lite lunch (resten av tomatsoppan från igår - SUPERGOD!!!) och så kom Abi och Lucy upp och hälsade. Tony och Mad hämtade mig ca en halvtimme senare för att åka till Abinger Common and Wotton W.I (WI betyder Woman's Institute) där jag var absolut yngst! Tony åkte iväg för ett ärende. Damerna på WI var mellan 50 och 90 år.

Idag, så var det faktiskt väldigt intressant tyckte de alla - inklusive jag, för det var en tant från någon annan stans i England (minns inte hennes namn, så kallar henne för äldre tant) som kom dit och föreläste om kids V.I.P där V.I.P inte står för very important persons, utan Visiting In Prison... Hon var kriminell som ung, men när hon kom ur det, så började hon jobba frivilligt, utan betalt, med barnen som hälsar på sina föräldrar i fängelse. Det var väldigt isoletar där, det var 11 säkerhetsdörrar att gå igenom och det var små utrymmen, så inget för de som har klaustrofobi.
Hon berättade att hon fick se en uppväxt hos en kille från att han var tre veckor gammal till 11 år, men sedan kom han inte tillbaka. Kanske för att fadern släppts fri, eller för att pojken inte ville träffa honom mer, men det var många barn som hon träffade flera gånger. Hon kände att hon behövdes där, för för vissa barn, så var hon de enda de kunde prata med - som lyssnade...
För vissa barn var det ett ställe där pappa jobbade... För andra var det ett sjukhus, för pappa var dålig... ...andra visste att det var ett fängelse. Det var inte bara pappor som var kriminella, utan det fanns även mammor - eller ibland att båda föräldrarna satt inne.
En gång frågade en liten pojke henne:
-Ser jag sjuk ut?
-Nej, varför frågar du det?
- Jo, för mamma sade till läraren att jag var sjuk idag..

Det var nämligen så att förr, så var de tvugna att säga varför de skulle ta ledigt, men om de sade att de skulle hälsa på pappan i fängelse, så var det alltid det barnet som anklagades om någonting hade hänt i skolan.. Det ändrades som tur var på grund av det, så nu var det bara att säga att barnet är ledigt - och inget mer med det.

Hon berättade även att en gång, så kom det en grupp människor i en buss som skulle hälsa på sin inlåsta familjemedlem och kvinnan satt där ute på en parkbänk och tog lite luft. Av en slump kom två poliser med en knarkhund förbi och hunden gick fram till kvinnan som höll ett spädbarn. Poliserna sade till de andra att de kunde gå in och de sade att den äldre kvinnan skulle hålla i bebisen.. Då gick hunden till henne istället - och de hittade knark innanför bebisens kläder..

Där hon var i Kids V.I.P fanns pennor och papper och lite donerade leksaker och familjen lämnade barnet där för ungefär en halvtimme (bokat i förväg) och kunde då i lugn och ro tala med sin inlåsta familjemedlem ostört. Annars var det så att om man var 0-2 år skulle man sitta i förälderns knä - tyst och stilla - och var man 2+, så skulle man sitta själv på en stol - tyst och silla - och det är ju inte alltid det lättaste. Var barnet olydigt fick det aldrig mer komma tillbaka...
Det var hemskt att höra allt detta, men väldigt intressant! Hon hade jobbat där i 30 år, slutade för 4 månader sedan och hon är i 90års-åldern nu.
Efter hennes föreläsning som varade i ungefär en timme, så fikade vi lite. Te och en äggmacka.

Jag hjälpte till med disken och sedan åkte jag och Mad med Margret hem till Berry's vid 5pm och drack te och åt resterna av äggmackorna. Jag tog två och Tony fick ner resten. De var mycket goda! Vid 6 stack jag hem och tog ett varmt bad och gjorde middag och sedan gick jag och Mad till Liz och Phils hus (GLEBE GATE COUAGE) där även Hillary var på plats. De hade alla varit i Uganda i sammarbete med Compassion som sponsrade 30 barn i en by där - och även ett annat barn i en annan by. De var alla väldigt trevliga och vi drack självklart te och tittade på bilderna och lite filmer från deras veckoresa. Jag fick läsa the Parish News som Liz håller i och där stod det bland annat om deras Uganda-resa och det var även en intervju om Tony, så det roligt att läsa!
Tony kom vid 10 pm och vid 11 var jag hemma igen. Nu var jag riktigt trött och lite frusen.. Det blev ganska kallt i deras hus mot slutet - kanske även för att jag var ganska trött..
Somnade till en film ofc, minns dock inte vilken, men en kärleksfilm..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0