18 dec - Abinger church morgon + Christingle, Coldharbour Carolservice

Söndag

 

Vaknade av mig själv, bara någon minut innan väckarklockan 9.20! :D Trodde jag hade försovit mig, för att den inte hade ringt, men det gav mig bara massa tid att ducha och fixa mig!

Gick till kyrkan med krubban (the cribe) 10.20 och det var bara ungefär 10 personer där, så det kändes väldigt tomt! Antar att alla taggar inför kvällen istället, för då koller alla skolbarnen! Jag fick ett julkort av Maisy, så söt hon är! :) Jag delade ut sångböcker i början och satt sedan med Mad under Gudstjänsten. Anabelle och hennes lillebror (1 år) John var där med sina föräldrar och han var lite rastlös, så jag gick dit med en påse leksaker som jag hämtade från the westery. Den var bara en halvtimme, eftersom det var för barnen också. Lilla Kate och hennes mamma hade fixat med te/kaffe och kakor, så alla stannade en stund med det också.

Jag hjälpte till att pynta granen och ställa upp apelsinerna (the christingles) på altarbordet när folket hade gått. (Christingle är en apelsin med ett rött band fastklistrat runt och 4 tandpetare med godis på och ett ljus i mitten).

 

När jag kom hem vid 12, så tog jag en burk majs och satte mig och fixade julkorten som skall sändas till Sverige och när de var klara, så började jag kolla på vilka som skulle få ett här. Blir det någon över, så får jag väl göra ett då :)

Målade isbjörnar eller renar på några och på de 'kyrkliga' skrev jag första versen av 'Away in a manger'.

 

Skrev till:

*Mami, Bror, Kajsa och Musse

*Papi, Lillebror, Lillasyster och Cilla

*Tommy

*Camilla

*Gänget i Filipstads församling

*Gänget i Lundby församling

*Nylöse församling

*Johanneberg församling

 

De övriga får på facebook, sms eller via mina filmer som jag gjorde igår ;)

 

Gick till kyrkan 15.30 för Christingle Service i Abinger kyrka.

Jag delade ut sånghäftena och när klockan var 4 var kyrkan full. Jag satt på stolarna med Frazer, Rosie och Lucy - bakom skolkören som Avril har hand om - och efter halva tiden, så hjälpte jag och crewet att dela ut ljusen till alla barnen! Tony ropade först fram upp-till-5-åringarna, sedan 6,7-åringarna, sedan 8,9-åringarna, sedan de under 15 och sist de över 15.. :) (De vuxna tog också ett ljus så klart! Jag var den sista som tog ett.

Lucy, Rosie och Frazer lekte med ljusen, de busingarna..

 

Efter gudstjänsten gick jag hem ganska direkt i alla fall och hann göra ett kort till Helen och sedan kom Tony, så då tog jag pyssellådan och så stack vi till Coldharbour för Carol-servicen! Det hade regnat lite och blivit minusgrader, så allt hade frusit på rutorna, men Tony sade att det var inte så farligt och körde ändå.. JAG SÅG INGENTING!!! :O Det blev bättre när vi kommit till Liz hus, för vi hade full värme och vindrutetorkarna på.

Det var fullt med folk i kyrkan och jag hjälpte även till här med att dela ut häften.

 

Jag väntade på Emma, för hon skulle läsa och jag skulle pyssla med Eve och Alma där bak då, så två minuter innan 6 gick jag ut och tänkte möta upp dem om de behövde hjälp med barnen. De kom på pricken kl 6.. Fy vad halt det var! Jag bar Eve och höll Alma i handen. Carlos och Emma satte sig vid bänkarna och jag tog Eve och Alma bak. Carlos var jättetacksam över det och ja, de båda tackade flera gånger under kvällen! :D

 

Pyssel med Eve och Alma i Coldharbour church

Vi började med att göra renar med röda mulor av händer och fötter. De blev dock klara ganska snabbt, men som tur var hade jag andra idéer! De gjorde ett julgransjulkort som de målade och började på pappersgilanger :) När jag såg att Emma läste i predikstolen, så tog jag med mig Alma och Eve ut, så att de fick lyssna. Hon läste jättebra, trots att hon var så nervös och orolig över det. Hon är så söt Emma! :)

Sedan kom hon ner och jag läste julsagan för dem, men de ville hellre höra Törnrosa, så den körde vi på. Emma gav de russin att äta på, men de ville inte ha, så då satte jag igång russinleken! Målade en clown och lade ut russin på ögonen, öronen,kinderna, kragen, munnen, håret, ögonbrynen och så skulle de ta varsin tills de tog det russinet som jag tänkte på och då vann den :) Faktisk - utan att fuska, så vann de varannan gång och de mumsade i sig russinen! :D

 

När gudstjänsten var slut, så kom alla och drack juice/mould wine och åt kakor. Eve och Alma tog ett glas juice och sedan gick dem. Ännu en gång tackade dem och sa att vi ses på onsdag! Jane skall ha en workshop kl 10 i Belmont då, så jag skall följa med dem och vara barnvakt sedan till ungefär 3,4-tiden..

Det var en tjej där (i min ålder typ) som bori Coldharbour och hon sjöng på gudstjänsten. Jag ville gå fram till henne och en kille som hon satt med (antar att det var hennes pojkvän) och bara prata lite, men det satt en annan kvinna där och tog upp all deras tid. Jag gick i alla fall fram till dem och sa att det var trevligt att alla kunde komma idag och önskade de en riktigt god jul och gott nytt år och de log och önskade mig detsamma.

Det var en mörk kvinna där också och då kom jag på att det var faktiskt den enda jag har sett där. Alla andra som jag har träffat har varit vita utan att jag har tänkt på det. Hon var jättesöt! Pratade inte med henne, men hon såg jättesnäll ut, log hela tiden. Det var så många där i kyrkan som jag aldrig hade träffat förut - till och med som Mad aldrig hade sett förut. Många kom utanför Coldharbour också och det var jättefullt i kyrkan!

 

Jag körde hem vid 8-tiden ungefär efter att ha pratat med massa folk och städat pysslet och så. Körde väldigt lugnt hem! Jag gjorde tonfiskröra med majs och spenat i till middag.. Idag har jag bara ätit havregrynsgröt till frukost, en majsburk till lunch och en skål tonfiskröra till middag.. Men jag har inte heller varit sugen på någonting annat!

 

Ringde Tony för att kolla när vi skulle ha mötet imorgon, om han ville ha tidigare eller senare eftersom jag inte har någon grupp, men han sade att det inte blir innan 12, eftersom han har möte i Coldharbour då, men han skulle höra av sig på morgonen, så jag får lite sovmorgon imorgon om jag vill och behöver!

Sen Susann var här har Tony skickat meddelanden där det stor typ 'hoppas du har en bra dag', bara sådär! Jag skall också göra det någon gång! Han jobbar stenhårt och lika mycket som jag vill att andra skall göra för mig skall jag juockså göra för dem! Jag känner verkligen av att jag blir en bättre person för varje dag.

 

Jag satte mig och bloggade för några dagar som jag hade missat och skrev julkorten till Englandsfolket..

Jane Newberry, Jane Ratner, McCance, Sack, Simkins (lade även i två guld chokladpengar till barnen), Emma & co, Sam Henderson och familjen Nolan! Vet inte om jag skall ge Tony och Mad ett julkort som jag har köpt, eller julkortskrubban som jag gjort själv.. Nej, bestämde mig för att ge det som jag har gjort, för det är mer personligt och så är det faktiskt ganska fint med texten som jag har skrivit och sångerna.

I jane Ratners kort skrev jag 'Away in a manger' och på svenska 'Gud är med dig på alla dina vägar' och i Jane Newberrys och Sams kort klistrade jag in min pepparkaksgubbe (som jag hade gjort när jag hade min julpysselsvecka) och jag målade isbjörnar eller renar i resten. Blev klar strax efter 12 - med bloggandet inkluderat. Borstade tänderna och tog med datorn och 'nallen' till sängs. Catha berättade i förrgår att de kallar mobilen för nallen och det är ju faktiskt så! Förr sov jag med mobilen, alltid under huvudkudden, men jag är bättre nu på att ha den på nattduksbordet faktiskt! Ibland till och med ivardagsrummet för att den skall laddas!

 

Lade mig och pillade lite med datorn och strax innan 1 satte jag på Gladiator - som jag började kolla på igår kväll, fast orkade bara titta 10 minuter innan jag blev för trött.. Såg en halvtimme, sedan höll jag på att somna, så då stängde jag av.

Knäckte vänstra hälsenan några gånger och sista knäckningen gjorde ASONT och jag kunde inte sträcka på foten.. :/ Vände mig om och somnade..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0