1 dec - Mother + Brother Pub, Shere, Guildford

Torsdag

 

Vaknade vid halv 9 idag av att mamma vaknade av min väckarklocka. Gick upp från sängen en timme senare och gjorde frukost medans mamma och Vincent var ute och rökte.

 

Kokade havregrynsgröt till mig och Vincent och han var först lite skeptiskt till det, men han sade faktiskt att det var jättegott med kanel, russin och kokos i! Kokade även ägg, så att mamma fick äggmacka (jag och Vincent tog även en). Eftersom jag varken äter pålägg eller smör på mina mackor, så blev det gurka, tomat och spenat på också. Hade faktiskt majonäs som de fräste på med också, så det blev bra! Vi åt från 10 till 11 ungefär.. Var länge sedan man åt frukost tillsammans faktiskt! Det händer nästan bara på julafton annars..

 

Vincent satt ganska mycket vid datorn på morgonen, lixom igår kväll, men det var bara skönt! Han tog även en dusch och jag fixade mig ute i hallen och sedan fixade mamma sig också. Hon tog på sig den vit-blå randiga skjortan som hon fått av mig och jag tog min gråa klänning och matchande gråa långa strumpor. Vi slängde in Vincent två tröjor i tvätten tillsammans med lite annan ljus tvätt som jag hade och halv 12 stack vi till puben här brevid mitt hus. Tony och Caroline kom ungefär en kvart senare och Mad kom lite efter och så tog de kaffe och jag tog grönt te. Efter ungefär en halvtimme kom även Margaret förbi och tog en kopp kaffe och de andra tog då även en påfyllning. Jättetrevligt var det! De skrev en lista på en rundtur som vi kunde göra i London och gav även lite tips på ett ställe i Guildford som hade öppet till sent idag.

Vincent och mamma tyckte det var lättare att prata idag, för Berry, Sack och Margaret pratade inte lika fort och förklarade när det var saker som vi kanske inte förstod. Tony sa att Vincent pratade jättebra engelska, men han kan nog mer ord än uttal. Inget negativt till det, utan modigt att prata med folk så! Vincent erkände att det är svårast med språket och ja det är det! Det är ganska lätt att bara prata på ett fik och så, men till exempel jag som måste förklara känslor och händelser och annat är inte så mycket som man får lära sig i skolan i Sverige kanske.. Eller a, vad vet jag, jag hade ju bara engelska A på gymnasiet i ettan och jag har ju aldrig pratat på engelska i skolan.. Minns det internationella muntliga provet - fy fan! Jag fick inte alls fram mycket heller.. Vi satt några i ett litet rum och fick ett ämne att prata om.. Minns inte ämnet, men jag hade i alla fall Angelica Sjöstrand med mig tack och lov! :)

 

Hur som helst, så gick vi från puben 12.40 och jag visade trädgården här där jag bor och vi tog lite kort innan vi gick in och började med lunchen. Blev lite sent, 5 i 1 kom vi in och Helen skulle ju komma på lunch vid ett. Kyckling och morot i ugnen, ris och kokta ärtor, samt en sallad på majs, spenat och oliver. Det blev klart ca 20 över, men Vincent pratade med Helen medans jag och mamma blev klara. Det var jättegott! Ärtorna hade dock hunnit bli lite kalla, men ändå supergott! :) Helen tog till och med lite till. Sedan bjöd jag på kakor och lade några clementiner i mitten av kakfatet, men det var bara jag som tog en. Tog lite kaffe och te till det med.

Vi pratade om lite vardagliga saker och om hur vi firar jul i Sverige och hur de firar jul i England. Helen stannade till ungefär kvart i 3 och sedan diskade jag lite och mamma gick ut på en cigg och sedan fixade vi oss för att gå ut och gå en sväng. Vi gick ner till mamma och höll henne lite sällskap under ciggen och precis när vi skulle gå, så började det regna... MYCKET! ...så vi bestämde oss för att åka direkt till Shere istället och sedan ta Guildford direkt efter det.

...........................................................

 

Vi visade upp våra kläder på kvällen. Det kändes nästan lite som jul - att man öppnade julklappar, för man blev glad när man såg vad man köpt! Sedan tog jag en sköööön varm dusch! Tyckte det var görkallt i lägenheten, men både mamma och Vincent tyckte det var så varmt! Kollade även tåget till imorgon, så det blir 9.30 tåget till Victoria Station imorgon, men vi tänkte åka här ifrån 8.30, så att vi har gott om tid att ta oss dit, hitta parkeing och köpa biljetter.

Vincent halvsov vid 11 och jag och mamma lade oss vid halv 1, efter 2½ men. Jag bloggade lite på kvällen och blev ett parti kungen också innan jag stängde ner 01.01.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0